wypełniamy wniosek ceidg

Home » ceidg » wypełniamy wniosek ceidg

 

 

CEIDG – Wskazówki jak wypełnić wniosek

Wniosek należy wypełnić komputerowo, na maszynie lub długopisem, pismem wyraźnym, bez poprawek i skreśleń. W razie potrzeby dokonania korekty złożonego wniosku, należy wypełnić dodatkowy formularz. Wszystkie daty należy podawać w formacie RRRRMMDD (standard ISO 8601). Rubryki i pola wypełniane w zależności od rodzaju składanego wniosku.

I. Wniosek o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy

Rubryki i pola, wypełnienie których jest wymagane podczas składania wniosku o wpis, zostały oznaczone na formularzu znakiem gwiazdki (*). W razie potrzeby należy wypełnić również odpowiednie rubryki i pola w pozostałych częściach wniosku. Rubryki i pola podlegające wpisowi do ceidg, zostały określone w art. 25 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz art.43 ust.4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

– firma przedsiębiorcy, nazwa skrócona oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;

– data urodzenia przedsiębiorcy;

– numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;

– numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;

– informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;

– oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddział, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe;

– adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosić te informacje we wniosku o wpis do ceidg

– data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej; – określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności – kody pkd 2007

– informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;

– numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Formularz należy wypełnić zgodnie ze stanem rzeczywistym, informacjami zawartymi na samym formularzu, oraz zasadami wskazanymi w dalszej części niniejszej Instrukcji. Należy wypełnić wszystkie rubryki i pola o ile dotyczą wnioskodawcy i zgłaszanej działalności gospodarczej. W razie potrzeby należy wypełnić również odpowiednie rubryki i pola w pozostałych częściach wniosku.

II. Wniosek dotyczący zgłoszenia zmian wpisu w ewidencji działalności gospodarczej

W celu zgłoszenia zmian we wpisie w ceidg należy w rubryce 01 (Rodzaj wniosku) wybrać pozycję 2. Wskazanie rubryki lub pola, których zmiana dotyczy następuje poprzez wstawienie znaku „x” w kwadracie po lewej stronie nazwy rubryki/pola. Nie jest możliwe zgłoszenie zmiany w zakresie pól 03.3 (PESEL), 03.4 (NIP) oraz 03.5 (REGON). Ewentualne korekty w tym zakresie mogą być dokonane jedynie przez urzędy, które te numery nadały lub za pośrednictwem urzędu gminy. W polu 2 rubryki 01 należy podać datę powstania zmiany. Zgodnie z przepisem art. 30 UoSDG przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych. Każdy wniosek o zmianę danych powinien mieć wypełnione przynajmniej następujące pola: 01.2 (Rodzaj wniosku), 03.3 (Numer PESEL), 03.4 (Numer NIP), 03.5 (Numer REGON), 03.6 (Nazwisko), 03.7 (Pierwsze imię), 03.13 (Data urodzenia), 03.15 (oświadczenie), 07 (Nazwa skrócona), 13.1.2 (chcę kontynuować ubezpieczenie społeczne rolników). Cudzoziemcy nie będący obywatelami (UE, EOG) w rozumieniu art. 13 ust. 1 UoSDG dodatkowo wypełniają rubryki 03.1 (Jestem cudzoziemcem o którym mowa), 03.2 (Dane dokumentu potwierdzającego status cudzoziemca). Dodatkowo rolnik (domownik rolnika), który zamierza kontynuować ubezpieczenie społeczne rolników przy równoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej odpowiednio wypełnia rubrykę 13. Uwaga: Zmiany danych w rubrykach 03, 04, 05, 07, 08, 09, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 29 oraz innych zawierających dane adresowe, dokonuje się poprzez zaznaczenie znakiem „x” kwadratu przy nazwie rubryki/pola i podanie nowego brzmienia całej rubryki/pola. W przypadku zgłaszania pozostałych zmian, należy zaznaczyć kwadrat przy nazwie rubryki i pola objętego zmianą oraz podać nowe brzmienie zmienianej danej. Zmiany w zakresie rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej klasyfikacja PKD 2007:

– przeważający rodzaj działalności gospodarczej (pole 06.3.1, 11.8.1 i analogiczne) nie może być wykreślony. Może być tylko zastąpiony innym (kwadrat zmiany przy nazwie pola);

– pozostałe kody można zmieniać poprzez dopisywanie nowych albo wykreślanie już zbędnych. Podanie, jako zmianę, kodu nie wpisanego dotychczas w ceidg oznacza zmianę polegającą na dopisaniu nowego kodu.

W przypadku zamiaru wykreślenia kodu już wpisanego w ceidg, należy zaznaczyć zmianę, podać wykreślany kod i zaznaczyć kwadrat „Wykreślenie”. Kolejność podawania nowych/wykreślanych/zmienianych kodów PKD nie ma znaczenia.

III. Wniosek dotyczący zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Należy wypełnić jedynie w części formularza ceidg-1 rubryki i pola: 01.3, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 03.13, 04, 05, 07, 10, 11.1-3, 0.6 (tylko w zakresie nazwy firmy), 13.1.2, 14, 17 oraz 26 i odpowiednie w części CEIDG-SC, o ile dotyczy. Dodatkowo rolnik (domownik rolnika), który kontynuuje ubezpieczenie społeczne rolników przy równoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej podaje w rubryce 13 również nazwę jednostki terenowej KRUS prowadzącej jego sprawy. Wniosek o zawieszenie może być jednocześnie wnioskiem o zmianę.

IV. Wniosek dotyczący zgłoszenia wznowienia wykonywania działalności gospodarczej

Należy wypełnić jedynie w części formularza ceidg-1 rubryki i pola: 01.4, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 03.12, 03.13, 03.14, 03.15, 04, 05 (jeżeli inny niż 04), 06 (tylko w zakresie nazwy firmy), 07, 12, 13.1.2, 15 oraz 26 i odpowiednie w części CEIDG-SC, o ile dotyczy. W przypadku cudzoziemców nie będących obywatelami (UE, EOG) w rozumieniu art. 13 ust. 1 UoSDG dodatkowo wypełniają rubryki 03.1 (Jestem cudzoziemcem o którym mowa), 03.2 (Dane dokumentu potwierdzającego status cudzoziemca). Dodatkowo rolnik (domownik rolnika), który zamierza kontynuować ubezpieczenie społeczne rolników po wznowieniu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej odpowiednio wypełnia rubrykę 13.

V. Wniosek dotyczący zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej

Należy wypełnić jedynie w części formularza ceidg-1 rubryki i pola 01.5, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 03.13, 06 (tylko w zakresie nazwy firmy), 07, 13.1.2, 16 oraz 17. Dodatkowo rolnik (domownik rolnika), który kontynuuje ubezpieczenie społeczne rolników przy równoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej podaje w rubryce 13 również nazwę jednostki terenowej KRUS prowadzącej jego sprawy. Szczegółowy opis poszczególnych pól i rubryk

Rubryka 03 (Dane wnioskodawcy)

03.1: Należy zaznaczyć znakiem „x” odpowiednio Kobieta albo Mężczyzna dla oznaczenia płci. Wypełnienie pola jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy. 03.2: Należy zaznaczyć znakiem „x” rodzaj dokumentu i podać serię i numer dokumentu. Wypełnienie pola jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy. 03.3, 03.4, 03.5: Numery PESEL, NIP oraz REGON należy podać, o ile osoba, której dotyczy wniosek, takie posiada albo zaznaczyć znakiem „x” brak takiego numeru. Wypełnienie każdego pola jest obowiązkowe dla wniosków o wpis lub zmianę do ceidg. 03.6, 03.7, 03.10, 03.11, 03.12, 03.13: Wypełnienie każdego pola jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy. 03.14: Należy podać wszystkie posiadane obywatelstwa; w przypadku posiadania obywatelstwa polskiego należy obowiązkowo zaznaczyć znakiem „x”; osoby nieposiadające żadnego obywatelstwa wpisują „Nie posiadam”. 03.1, 03.2: Rubryki należy wypełnić w przypadku braku obywatelstwa kraju członkowskiego Unii Europejskiej albo Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego mogą wykonywać działalność gospodarczą˝ w Polsce o ile spełniają warunki określone w art. 13 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej, EFTA/EOG oraz Konfederacji Szwajcarskiej nieposiadający obywatelstwa polskiego wypełniają wniosek tak jak obywatele polscy, podając posiadane obywatelstwa. Obywatele innych państw, nie posiadający obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej, EFTA/EOG albo Konfederacji Szwajcarskiej, wypełniają, zgodnie ze stanem faktycznym, w rubryce 03 pola 03.03.1 oraz 03.03.2. Obowiązani są również przedłożyć do wglądu oryginał (w przypadku wniosku składanego w urzędzie gminy) albo zeskanowany obraz (w przypadku wniosku składanego elektronicznie) dokumentu przyznającego status, o którym mowa w art. 13 ust. 2 albo 4 albo 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. 03.15: Oświadczenie zawarte w polu 03.15 dotyczy prawomocnych wyroków, które nie uległy zatarciu oraz obowiązującego zakazu wykonywania działalności regulowanej orzeczonego decyzją administracyjną właściwego organu. Oświadczenie dotyczy działalności gospodarczej, której wykonywanie zostało zgłoszone lub jest zgłaszane w składanym wniosku o wpis do CEIDG. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Złożenie oświadczenia potwierdzającego (zaznaczenie znakiem „x” pola „tak, składam oświadczenie”) jest warunkiem uznania poprawności wniosku. Brak oświadczenia albo oświadczenie przeczące (zaznaczenie znakiem „x” pola „nie składam oświadczenia”) skutkuje uznaniem wniosku za niepoprawny i brakiem wpisu do CEIDG.

Rubryka 04: (Adres zamieszkania wnioskodawcy)

Należy wskazać adres faktycznego zamieszkania (w Polsce albo za granicą). W przypadku miejsca nietypowego należy wypełnić pole 11. Adres nietypowy należy podawać z największą możliwą dokładnością. Wypełnienie całej rubryki jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy. Jeżeli krajem zamieszkania jest Polska, należy obowiązkowo wypełnić pola 04.1, 04.2, 04.3, 04.4, 04.5, 04.7 i 04.9 O ile to w danym przypadku możliwe, należy podawać dane adresowe zgodnie z oznaczeniem zawartym w bazie adresów TERYT – dostępnej elektronicznie na stronie http://www.stat.gov.pl/broker/access/index.jspa. W przypadku m. st. Warszawa podać nazwę dzielnicy, a w przypadku Krakowa, Łodzi, Poznania i Wrocławia – nazwę delegatury miasta (dawnej dzielnicy). Adres będzie publikowany na stronie internetowej ceidg wyłącznie wtedy, kiedy jest miejscem wykonywania działalności gospodarczej.

Rubryka 05: (Adres miejsca zameldowania wnioskodawcy)

Należy wpisać adres zameldowania. Brak wpisu oznacza zgłoszenie jako adres zameldowania adresu wskazanego w rubryce 04. W przypadku braku adresu zameldowania należy zaznaczyć znakiem „x” odpowiedni kwadrat. Jeżeli adres zameldowania jest wskazywany we wniosku, należy obowiązkowo wypełnić pola 05.1, 05.2, 05.3, 05.4, 05.6 i 05.8

Rubryka 06: (Firma przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy)

Należy podać firmę przedsiębiorcy, czyli nazwę, pod jaką będzie wykonywana działalność gospodarcza. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych. Firma przedsiębiorcy (nazwa firmy) powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności, źródeł zaopatrzenia. Wypełnienie wszystkich pól w rubryce jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do CEIDG nowego przedsiębiorcy. 06.1: (Liczba pracujących) to liczba osób wykonujących pracę przynoszącą im zarobek w formie wynagrodzenia lub dochód, bez względu na miejsce i czas jej trwania. Do pracujących zalicza się: osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, pracodawców tj. właścicieli jednostek prowadzących działalność gospodarczą (łącznie z pomagającymi członkami rodzin) oraz osoby pracujące na własny rachunek (osoby, które prowadzą własne gospodarstwo rolne albo prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek, nie zatrudniając pracowników najemnych), osoby wykonujące pracę nakładczą. 06.2: (Liczba zatrudnionych) Do zatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy. 06.3: (Rodzaje działalności gospodarczej) Do wypełnienia pola 06.3 należy posłużyć się Polską Klasyfikacją Działalności (Kody pkd 2007); wgląd do Polskiej Klasyfikacji Działalności zapewnia organ przyjmujący wniosek; standardowe klasyfikacje i nomenklatury są dostępne na stronie www.stat.gov.pl/Klasyfikacje. W przypadku wypełniania wniosku elektronicznie, system teleinformatyczny będzie udzielać pomocnych podpowiedzi. Gdy w tym polu zabraknie miejsca, należy zaznaczyć kwadrat kontynuacji oraz wypełnić część CEIDG-RD. Przeważający rodzaj działalności jest określany samodzielnie przez Wnioskodawcę na podstawie przewidywanych lub faktycznie uzyskiwanych największych przychodów ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz towarów i materiałów. Jego wskazanie jest warunkiem poprawności wniosku. We wniosku można podać tylko takie kody PKD, które odnoszą się do działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz dotyczą działalności, która może być wykonywana przez osobę fizyczną.

Rubryka 07: (Nazwa skrócona)

Należy podać nazwę skróconą (max. 60 znaków). Wypełnienie pól w rubryce jest obowiązkowe dla wniosku o wpis do ceidg, zmianę wpisu, zawieszenie, wznowienie i wykreślenie działalności gospodarczej. Nazwa skrócona podawana jest dla potrzeb ZUS. W przypadku braku nazwy skróconej należy podać imię i nazwisko.

Rubryka 08: (Data rozpoczęcia działalności)

Należy podać faktyczną datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Nie może być ona wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku ceidg-1. Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Wypełnienie rubryki jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do ceidg nowego przedsiębiorcy.

Rubryka 09: (Dane do kontaktu)

Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku ich podania, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej zostaną umieszczone na stronie internetowej ceidg i bądź powszechnie dostępne. Podanie adresu poczty elektronicznej oznacza zgodę na przesyłanie na ten adres informacji o statusie wniosku i wpisu w ceidg danego przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada lub nie chce podać adresu poczty elektronicznej i adresu strony internetowej, należy wpisać „-„.

Rubryka 10: (Główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej)

Należy wskazać adres głównego miejsca wykonywania działalności. Brak wskazania oznacza, że adresem tym jest adres zamieszkania, który w takim przypadku będzie uwidoczniony na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl. Jeżeli adres ten jest wskazywany, należy obowiązkowo wypełnić pola 10.1.1, 10.1.2, 10.1.3, 10.1.4, 10.1.6 i 10.1.8 10.2: (Adres do doręczeń) /tylko na terenie Polski/ należy wskazać, jeżeli jest inny niż adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Wskazanie adresu do doręczeń ma charakter informacyjny, nie narusza odrębnych przepisów w zakresie doręczeń dokumentów urzędowych w poszczególnych procedurach. Jeżeli adres ten jest wskazywany, należy obowiązkowo wypełnić pola 10.2.2, 10.2.3, 10.2.4, 10.2.5, 10.2.7 i 10.2.9

Rubryka 11: (Dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej)

Należy podać wszystkie miejsca stałego wykonywania działalności gospodarczej, takie jak oddziały, punkty sprzedaży, przyjmowania zleceń, świadczenia usług. Jeżeli takich miejsc jest więcej niż jedno, pozostałe należy zgłosić za pomocą części CEIDG-MW. W przypadku braku miejsca na podanie rodzajów wykonywanej działalności należy odpowiednio posłużyć się częścią CEIDG-RD. Podając informacje o nowym miejscu wykonywania działalności gospodarczej należy wypełnić następujące pola rubryki 11: 11.3.1: (Kraj, w którym wykonywana jest działalność gospodarcza) Jeżeli krajem jest Polska, należy wypełnić pola 11.3.2, 11.3.3, 11.3.4, 11.3.5, 11.3.7, 11.3.9 i 11.3.12, a w przypadku adresu zagranicznego należy wypełnić pola 11.3.5, 11.3.9 i 11.3.12 11.4: (Przewidywana liczba pracujących) Należy wypełnić zgodnie z objaśnieniami do pola 06.1 11.5: (Przewidywana liczba zatrudnionych) Należy wypełnić zgodnie z objaśnieniami do pola 06.2 11.6: (Data rozpoczęcia działalności jednostki) Data nie może być datą wcześniejszą niż podana w rubryce 08 wniosku o wpis, a w przypadku wpisów istniejących w CEIDG – wcześniejsza niż data rozpoczęcia działalności we wpisie. 11.7: (Jednostka samodzielnie bilansująca) Należy wypełnić zgodnie ze stanem rzeczywistym. 11.8: (Rodzaje działalności gospodarczej wykonywanej w tej lokalizacji) Należy wypełnić zgodnie z objaśnieniami do pola 06.3. Dopuszczalne są do wyboru tylko kody rodzaju działalności zadeklarowane wcześniej w polu 06.3

Rubryka 12: (Data powstania obowiązku opłacania składek ZUS)

Dotyczy jedynie składek, do których poboru zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi o datę od kiedy zaczyna się rzeczywiste prowadzenie działalności. Więcej informacji w poradniku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy niezatrudniający innych osób i posiadający zaświadczenie o ubezpieczeniu w innym kraju rejestrując działalność powinni wypełnić rubrykę 12 (ZUS), natomiast później we właściwej jednostce ZUS okazać wypełnione zaświadczenie „A1” dostępne na stronie ZUS wskazujące na jego ubezpieczenie w innym kraju – jedynie zaświadczenie jest podstawą aby nie rejestrować się w ZUS jako płatnik.

Rubryka 13: (Dane dla potrzeb KRUS)

Dotyczy jedynie rolników (domowników rolników), którzy zamierzają podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników przy równoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej lub już podlegają temu ubezpieczeniu przy równoczesnym prowadzeniu takiej działalności. Rubrykę tę wypełnia rolnik (domownik rolnika), który:

1. podejmując prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej spełnia równocześnie poniższe warunki:

1) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie z mocy ustawy nieprzerwanie przez co najmniej 3 lata,

2) nadal prowadzi działalność rolniczą lub stale pracuje w gospodarstwie rolnym o powierzchni powyżej 1ha przeliczeniowego lub w dziale specjalnym,

3) nie jest równocześnie pracownikiem, nie pozostaje w stosunku służbowym, nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty albo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych,

4) w sytuacji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w ubiegłym roku podatkowym należny podatek z tej działalności nie przekroczył ustawowo ustalonej rocznej kwoty granicznej,

2. zgłasza wniosek o: zmianę wpisu; wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej lub jej wznowieniu; wykreślenie wpisu (tj. zgłasza informację o zaprzestaniu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej). Za rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się także:

1) wznowienie wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej, której prowadzenie okresowo zawieszono,

2) zmianę rodzaju lub przedmiotu wykonywanej działalności według PKD. Rolnik (domownik rolnika), który zgłasza zawieszenie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej lub jej zakończenie, podaje w rubryce 13 wyłącznie nazwę jednostki terenowej KRUS prowadzącej jego sprawy. Osoby, które w minionym roku nie prowadziły pozarolniczej działalności gospodarczej (nie współpracowały przy jej prowadzeniu) nie wypełniają pozycji 13.1.4, 13.1.5, 13.2. Pozostałe osoby wypełniają odpowiednio pozycje tej rubryki wstawiając we właściwe kwadraty znak „x”.

Rubryka 14-16: (Zawieszenie, wznowienie i zaprzestanie działalności)

Wypełnia się w przypadku składania wniosków związanych z zawieszeniem/wznowieniem/zaprzestaniem wykonywania działalności gospodarczej. Rubryki te dotyczą działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Data wprowadzana w polu 14.2 jest informacją o charakterze statystycznym, nie ma charakteru wiążącego i nie ma potrzeby zgłaszania jej zmiany. Zawieszenie działalności w spółkach cywilnych należy zgłosić w ramach rubryki 26 i ewentualnie części CEIDG-SC. W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników. W rubryce 16 należy wprowadzić ostatni dzień prowadzenia działalności.

Rubryka 17: (Informacja dotycząca naczelników urzędów skarbowych)

Informacja o naczelnikach urzędów skarbowych właściwych dla wnioskodawcy w zakresie ewidencji podatników oraz podatku PIT. W przypadku zmiany naczelnika urzędu skarbowego wynikającej ze zmiany właściwości miejscowej w sprawach ewidencji podatkowej należy podać również informację o naczelniku poprzednio właściwym. Wypełnienie rubryki 17 jest obowiązkowe. Więcej informacji na stronie informacje Osoby kontynuujące podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej wypełniają również rubrykę 13.

Rubryka 18 i 19: (Wybór formy opodatkowania podatkiem PIT)

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem PIT oraz o formie wpłaty zaliczki. Wyboru należy dokonać wraz ze złożeniem wniosku o pierwszy wpis do CEIDG. W przypadku wyboru karty podatkowej, do wniosku można dołączyć zgłoszenie PIT-16. Zmiana wyboru formy opodatkowania w trakcie wykonywania działalności gospodarczej jest możliwa tylko na zasadach określonych w przepisach podatkowych. Ogólnie rzecz biorąc, wybrana forma opodatkowania wiąże przedsiębiorcę do końca danego roku rozliczeniowego. Wypełnienie obu rubryk jest obowiązkowe dla wniosków o wpis do CEIDG nowego przedsiębiorcy. Szczegółowe informacje zawarte są w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów, dostępnej pod adresem informacje MF

Rubryka 20, 21 i 22: (Dotyczy dokumentacji rachunkowej)

Należy wypełnić w przypadku, gdy dokumentacja rachunkowa nie jest prowadzona we własnym zakresie. W takim przypadku należy obowiązkowo podać Nazwę i Numer NIP podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową oraz wskazać miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej. Jeżeli ten adres jest taki sam, jak adres wskazany w jednej z rubryk: 04., 05., 10., 11. wniosku – wystarczy wskazać numer rubryki. Jeżeli jest to inny adres należy go podać stosując zasady podawania adresu analogiczne jak dla rubryki 11. Rubrykę 20 wypełnia się zawsze, niezależnie od tego, kto prowadzi dokumentację.

Rubryka 23, 24, 25: (Szczególne formy wykonywania działalności)

Należy zaznaczyć odpowiednio, o ile dotyczy.

Rubryka 26: (Spółki cywilne)

Należy podać Numery NIP i REGON wszystkich spółek cywilnych, w których wnioskodawca jest wspólnikiem. Numer REGON możesz sprawdzić na stronie STAT – Jeżeli takich spółek jest więcej niż jedna, pozostałe należy podać za pomocą formularza CEIDG-SC. – Niezależnie należy dokonać zgłoszenia nowo powstałej spółki cywilnej do naczelnika urzędu skarbowego (formularz NIP-2) jako płatnika podatków. Spółki cywilne nie są odrębnymi przedsiębiorcami. – W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej wykonywanej w formie spółki cywilnej, należy podać odpowiednie dane dotyczące zawieszenia tej działalności.

Rubryka 27: (Małżeńska wspólność majątkowa)

Należy wypełnić jeżeli wnioskodawcą wiąże z małżonkiem wspólność majątkowa oraz jeżeli taka wspólność ustała w trakcie wykonywania działalności (rozdzielność majątkowa).

Rubryka 28: (Rachunki bankowe)

Należy podać wszystkie rachunki bankowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (kontynuacja w części CEIDG-RB). W przypadku posiadania kilku takich rachunków w polu 28.1 części CEIDG-1 należy podać rachunek do zwrotu podatku i wskazać takie jego przeznaczenie.

– Można wskazać rachunek w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej.

– Podanie informacji o osobistym rachunku bankowym nie jest obowiązkowe. Na wskazany rachunek bądź dokonywane ewentualne zwroty nadpłaty podatku dochodowego. Można podać jedynie taki rachunek, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem.

– Dla każdego podawanego rachunku należy obowiązkowo podać następujące dane: Kraj siedziby banku; Pełną nazwę banku (oddziału); Nazwę posiadacza rachunku; Numer rachunku. Wpisane dane aktualizują poprzedni stan danych, jednak po zmianie właściwego naczelnika urzędu skarbowego należy ponownie wskazać rachunek. W przypadku rezygnacji z otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku dochodowego na rachunek osobisty (również z powodu likwidacji) należy zaznaczyć kwadrat „Rezygnacja”.

Rubryka 29: (Zagraniczne numery identyfikacyjne dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych)

Należy wypełnić, o ile przedsiębiorcy nadano za granicą Polski ww. numery identyfikacyjne. W przypadku dopisywania kolejnego numeru należy wprowadzić pełną listę uzyskanych numerów.

Rubryka 30: (Pełnomocnicy)

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Wskazanie pełnomocnika jest fakultatywne. Dane pełnomocnika bądź dostępne (poza numerem PESEL i adresem zamieszkania) na stronie internetowej informacje CEIDG

– Ustanowienie pełnomocnika i podanie jego danych do ceidg oznacza, że w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przed organami administracji publicznej pełnomocnik będzie mógł reprezentować przedsiębiorcę bez konieczności posługiwania się ani dołączania do akt sprawy, odrębnych dokumentów. Nie obejmuje to spraw podatkowych i skarbowych.

– Jeżeli wnioskodawca ustanowił więcej niż jednego pełnomocnika, informację o kolejnych pełnomocnikach może zgłosić do ceidg za pomocą druków CEIDG-PN.

Rubryka 31: (Dołączane dokumenty)

Należy podać liczbę poszczególnych dokumentów ewentualnie dołączanych do wniosku. Do wniosku ceidg-1 składanego w urzędzie gminy należy dołączyć, w razie potrzeby, wypełnione części CEIDG-RB, CEIDG-RD, CEIDG-MW, CEIDG-S.C. oraz CEIDG-PN zgodnie z instrukcjami ich wypełniania. W przypadku gdy wniosek składa pełnomocnik, którego ustanowienie nie zostało ujawnione we wpisie przedsiębiorcy w ceidg, należy dołączyć pełnomocnictwo oraz potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej. Jeżeli pełnomocnikiem składającego jest kurator, do wniosku należy dołączyć postanowienie sądu o jego ustanowieniu. Wypełniony wniosek należy podpisać. Pouczenie: Za wykroczenia skarbowe dotyczące obowiązków ewidencyjnych, o których mowa w art. 81 Kodeksu karnego skarbowego, grozi kara grzywny. Rejestracja w ceidg jest wolna od opłat. Wszelkie informacje zachęcające Państwa do dokonania wpłaty związanej z rejestracją działalności gospodarczej osoby fizycznej w Polsce są nielegalne. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do ceidg poprawnego wniosku. Zaświadczeniem o wpisie w ceidg jest wydruk ze strony internetowej ceidg. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w ceidg. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w ceidg jest numer identyfikacji podatkowej (NIP). Jeżeli wnioskodawca nie posiada, bądź nie pamięta swojego numeru NIP powinien we wniosku o wpis do CEIDG zaznaczyć rubrykę „Nie posiadam numeru NIP”. Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej, NIP zostanie nadany/zweryfikowany i umieszczony we wpisie przedsiębiorcy w ceidg automatycznie. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą numerem identyfikacyjnym w ceidg oraz właściwym identyfikatorem we wszelkich kontaktach z administracją podatkową jest numer NIP. Wraz z wnioskiem o wpis do ceidg-1 składa się oświadczenie o braku orzeczonych

– wobec osoby, której wpis dotyczy

– zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do ceidg określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

Przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Jeżeli przedsiębiorca nie wznowi działalności przed upływem okresu 24 miesięcy, wpis zostanie wykreślony z urzędu. Przedsiębiorca może wznowić działalność przed upływem 30 dni od jej zwieszenia. (28 lub 29 w lutym). Z punktu widzenia formalnoprawnego w takim przypadku nie nastąpiły skutki prawne (podatkowe, ubezpieczeniowe) wynikające z faktu zawieszenia. Zarówno data rozpoczęcia zawieszenia jak i wznowienia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku. Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych oraz wniosek o wykreślenie wpisu w terminie 7 dniu od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. W przypadku wniosku o zaprzestanie należy podać datę przypadającą na ostatni dzień wykonywania działalności gospodarczej. Data zaprzestania działalności gospodarczej nie może być późniejsza niż data złożenia wniosku. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą jako wspólnik w więcej niż jednej spółce cywilnej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej lub kilku takich spółkach. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w różnych formach prawnych może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej z tych form.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa obowiązek używania firmowego konta w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę płatności. Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy za pomocą wysłania formularza aktualizacyjnego CEIDG-1. Z wyłączeniem tej sytuacji przedsiębiorca może korzystać z rachunku osobistego lub rachunku w SKOK.

 

Komentarze zablokowano.